در این مطلب قصد داریم به شما آموزش دهیم که یاد بگیرید چگونه به ارتقاء و ساخت یک استراتژی بازاریابی موثر برای افزایش کاربران اپلیکیشن خود بپردازید.
همیشه پس از انتشار یک برنامه موبایل، شما امیدوار هستید که تعداد زیادی دانلود از اپلیشکن شما انجام شود و کاربران اپلیشکن شما افزایش پیدا کنند. با این حال، اگر برنامه خود را تبلیغ نکنید، این اتفاق نخواهد افتاد.
پس از انجام و تست بسیاری از روش های تبلیغاتی، ما به نتایجی دست پیدا کردیم که آنها بیشترین بازخود در افزایش دانلود و جذب کاربران اپلیکیشن را داشته اند که این نکات بسیار مهم را با هم بررسی میکنیم.
در اکتبر سال ۲۰۱۶، گوگل تحقیقی انجام داده است و از ۹۹۹ کاربران تلفن هوشمند آمریکایی بررسی کردند که چگونه یک برنامه کاربردی جدید را پیدا و استفاده میکند.
طبق گزارش گوگل:
بیشتر کاربران در مورد چگونگی کشف برنامه های جدید از دوستان یا خانواده، با مرور فروشگاه های برنامه، به دنبال برنامه های توصیه شده در فروشگاه و مشاهده تبلیغات درون برنامه می دانند.
بنابراین، برای افزایش دانلود برنامه میتوانید برنامه خود را به راحتی در فروشگاه های اپلیکیشن انتشار دهید و با استفاده از نکات زیر آنها کاری کنید که آنها بهتر دیده شوند.
هدف از بهینه سازی فروشگاه برنامه(ASO)بطور خلاصه این است که به کاربر بتواند در فروشگاه یا استور های برنامه ها براحتی برنامه شما را پیدا کند و جذب برنامه شود و در نهایت دانلود و استفاده کند. این تمرکز بر بهینه سازی کلیدی و نرخ تبدیل است.
عوامل کلیدی و مهمی که موقعیت برنامه را در نتایج جستجو تاثیر می گذارد تعداد بارگیری یا دانلودها، رتبه بندی برنامه یا بررسی کاربر و تعدادی از نظرات است.
برای بهینه سازی برنامه خود برای فروشگاه App، این قوانین را دنبال کنید:
شما می خواهید که کاربران نام برنامه شما را به خاطر بسپارند و در عین حال می خواهید آنها به سرعت متوجه شوند که برنامه شما مرتبط با چه چیزی است و چه کاربردی دارد. این را می توان با عنوان برنامه خود انجام داد.
به عنوان مثال، اگر یک نام مبهم برای برنامه خود دارید، مانند “تنور”، می توانید یک توضیحات برنامه مختصر مانند “سفارش آنلاین نان” را به عنوان اضافه کنید. اگر فقط در عنوان عنوان “تنور” داشته باشید، خیلی معمولی خواهد بود و کاربران نمیدانند که برنامه چیست و چه کاری انجام میدهد.
مهمترین ویژگی های برنامه را در ابتدای توضیح قرار دهید تا کاربران را به کلیک بر روی دکمه “خواندن بیشتر” برسانید. به عنوان مثال، نگاهی به توضیحات برنامه Drone Base در App Store Apple نگاه کنید.
در تصویر یک، صفحه اول برنامه و متن کوتاه را نشان می دهد که حاوی کلمات کلیدی جذاب و مرتبط با کاربرد برنامه میباشد. تعداد کلیدی کلمات کلیدی که در توضیحات ذکر شده، پنج عدد است. در صفحه دوم متن کامل را بعد از کلیک روی دکمه «بیشتر» نشان می دهد. بنابراین باید از کلمات کلیدی بدرستی در ابتدای متن توضیحات خود استفاده کنید تا کاربر با زدن دکمه بیشتر از جزئیات بیشتر برنامه شما اطلاع پیدا کند.
اعداد و ارزش بررسی های شما موقعیت مکانی برنامه را در نتایج جستجو تاثیر می گذارد. یعنی اگر کاربران در نظر سنجی اپلیکیشن شما شرکت کنند و نظرات بالا برای شما ثبت کنند، این باعث میشود که از بقیه اپلیکیشن های مشابه بالاتر قرار بگیرید.
فروشگاه های App برنامه هایی که از امتیازات بالایی برخوردار است را به کاربران خود پیشنهاد و نشان می دهد که کاربران آن فروشگاه به احتمال زیاد آن برنامه را دانلود میکنند. طبق بررسی های انجام شده به طور قابل توجهی تصمیم گیرنده را تحت تاثیر قرار می دهد.
لوگو خوب و جذاب می تواند به تعداد کلیک های کاربر در برنامه کمک کند.
یک لوگوی خوب تنها به تعداد کلیک ها و دانلود ها در استور های اپلیکیشن کمک نمیکند بلکه پس از نصب برنامه، این آیکون در منوی گوشی، به کاربران یادآوری می کند که برنامه را باز و اجرا کند. هنگام طراحی لوگو، به نیازهای فروشگاه App توجه داشته باشید. توصیه های اپل برای ایجاد آیکون جذاب شامل سادگی، ارائه یک نقطه کانونی و نگه داشتن مربع های آیکون است.
مانند لوگو، تصاویر جالب و فیلم های برنامه به تعداد بارگیری آن تاثیر می گذارد. آنها به کاربران کمک می کنند که تجربه استفاده از برنامه را احساس کنند. اگر شما اپلیکیشنی در استور ها دارید میتوانید ویدئویی از نحوه کار و معرفی اپلیکیشین تهیه کنید و آن را در صفحه برنامه قرار دهید. اکثر اپلیکیشن ها بری معرفی خود در این فروشگاه ها از موشن گرافیک استفاده میکنند زیرا جذاب تر بنظر می آیند و بازخورد بیشتری دارند.
اگر کاربران در جستجوی دسته ها برای پیدا کردن برنامه های جدید نتواند برنامه شما را پیدا کند این میتواند تعداد دانلود برنامه شما را کاهش دهد.
در فروشگاه App iOS میتوانید دسته های ابتدایی و ثانویه را اضافه کنید و انتخاب کنید. (مانند «کتابها»، «سرگرمی»، «کسب و کار»، «آموزش»، «عکس و ویدئو»، «بهره وری»، «شیوه زندگی» و …)
در Play Store، شما می توانید یک دسته و زیر شاخه (“بازی ها” و “خانواده”) را انتخاب کنید. اگر بین دو دسته تردید دارید، بهتر است آن دسته ای را انتخاب کنید که رقبای کمتری دارد.
هدف شما این است که کاربران را به طور کامل به برنامه خود علاقه مند کنید تا آن را دانلود کنید. این را هم می توان در وب سایت شما انجام داد.
اگر وب سایت شرکتی دارید، یک صفحه جداگانه برای برنامه خود ایجاد کنید که کاربر از آنجا دسترسی به دانلود نسخه های متفاوت و داشته باشد و تصاویر برنامه را ببیند و میتوانید یک بنر جذاب طراحی کنید و در پایین تمامی صفحات یا همان فوتر و یا بقیه قسمت های سایت بگذارید تا در نهایت کاربر به صفحه اپلیکیشن هدایت شود.
متا تگی برای اپل استور وجود دارد که باعث میشود وقتی کاربر با موبایل وارد سایت شما میشود دانلود اپلیکیشن شما را مانند تصویر زیر در بالای مرورگر به کاربر پیشنهاد بدهد.
متا تگ:
<meta name=”apple-itunes-app” content=”app-id=myAppStoreID, affiliate-data=myAffiliateData, app-argument=myURL”>
اگر شما قبلا پایه ای از مشترکین داشته باشید که به شرکت شما اعتماد دارند، بازاریابی ایمیلی می تواند باعث شود که مشترکین موجود برای دانلود برنامه شما اقدام کنند. اما اگر شما مشترک های ایمیلی ندارید بهتر است با استفاده از گذاشتن خبرنامه در سایت و فعالیت در شبکه های اجتماعی سعی کنید ایمیل کاربران را جذب کنید و سپس آرام آرام بازاریابی ایمیلی خود را آغاز کنید تا در نهایت منجر به افزایش کاربران اپلیشکن شما شود.
کاربران اینترنت ۳۰٪ از وقت آنلاین خود ر اصرف در شبکه های اجتماعی میکنند. اکثر آنها به شبکه های اجتماعی با استفاده از یک دستگاه تلفن همراه دسترسی پیدا می کنند.
با توجه به سلیقه کاربران و مشتریان نوع شبکه های اجتماعی را برای فعالیت انتخاب کنید. بعنوان مثال در ایران تلگرام و اینستاگرام کاربران زیادی دارد که میتوانید از آنها بهرمند شوید.
محبوب ترین شبکه ها عبارتند از Facebook، Snapchat، Instagram، توییتر، LinkedIn، Pinterest و Tumblr، که همه انواع مختلف از کاربران در آنها وجود دارند برای مثال، اگر برنامه شما هدف چندین ساله دارد از Instagram و Snapchat در کمک بگیرید و اگر شما یک برنامه B2B دارید، برنامه خود را در LinkedIn و توییتر ترویج دهید، در آنجا کسب و کارهای دیگر را می توان یافت که با آنها همکاری کنید.
مفهوم اصلی ارتقاء اپلیکیشنتان برای هر شبکه اجتماعی یکسان است: محتوای ویروسی را ایجاد کنید، دوستانی را که دوست دارید، و مشترکین خود را افزایش دهید، و کلمه مورد نظر خود را گسترش دهید.
ز تمام ظرفیت های شبکه های اجتماعی استفاده کنید و اگر در شبکه ای امکان ارسال صدا را دارد یا در شبکه ای دیگر امکان درج پست های متنی، عکس، ویدئو، لینک و .. را دارد از همه این امکانات بهره بگیرید. همچنین میتوانید تبلیغات خود را در شبکه های اجتماعی با هزینه کمتری توسط پیج های پر بازدید انجام دهید که نسبت به قیمت آن ها بسیار بازخورد خوبی دارد.
برای رسیدن به کاربرانی که در شبکه های اجتماعی فعالیت زیادی نمی کنند، تبلیغات درون برنامه را در نظر بگیرید.
حدود یک سوم از کاربران (۳۳٪) برنامه های کاربردی را با استفاده از برنامه های دیگر کشف می کنند. این به این معنی است که تبلیغات درون برنامه ای حتی موثرتر از تبلیغات در موتور جستجوگر است (۳۱٪).
برای صرفه جویی در هزینه، می توانید با صاحبان برنامه های دیگر مذاکره کنید و تبلیغات متقابل را انجام دهید تا برنامه های دو طرف به صورت رایگان تبلیغ شود و کاربران آنها افزایش یابد.
اگر می خواهید تبلیغات در موتور جستجو را ایجاد کنید، می توانید با استفاده از Google AdWords کمپین تبلیغاتی خود را راه اندازی کنید. نکته اصلی در تبلیغات موتور جستجو این است که کلمات کلیدی را برای تبلیغ انتخاب کنید. کلمات کلیدی مناسب برای جستجو در جستجوی مخاطبان هدف را انتخاب کنید و از فیلترها برای انتخاب بازدیدکنندگان استفاده کنید.
شما همچنین می توانید تبلیغات متنی را با استفاده از Google AdWords ایجاد کنید. طراحی بنر با متن کوتاه، و AdWords آنها را به کاربرانی که وارد وب سایت های خاصی هستند نشان می دهد که این سایت ها به نوع برنامه شما بستگی دارد. به عنوان مثال، اگر شما یک برنامه سفر دارید، ممکن است بخواهید تبلیغات را در وبلاگ های سفر مختلف نشان دهید.
با استفاده از کدهای QR، کاربر را از موارد چاپی و تیلیغاتی خود به وب سایت یا به طور مستقیم به فروشگاه App هدایت می کند.
شما می توانید از موارد مختلف برای تبلیغ برنامه خود استفاده کنید تا زمانی که با استراتژی کلی بازاریابی خود سازگار باشید:
قبل از چاپ این موارد، در نظر بگیرید که چگونه آنها را در میان مخاطبان هدف قرار دهید.
به عنوان مثال، اگر محصول شما یک برنامه تناسب اندام باشد، می توانید به عنوان حامی مالی مسابقات سطح پایین و آگهی های محل برگزاری مسابقات شرکت کنید، یک نظرسنجی در مجلات تناسب اندام منتشر کنید و جزوات و آموزش ها را در باشگاه های تناسب اندام منتشر کنید.
برای جذب کاربران تلفن همراه، شما باید مخاطبان خود را تجزیه و تحلیل کنید و بر روی یک کمپین تبلیغاتی برنامه ریزی کنید و به تمرکز خود را روی آن بگذارید. مهم نیست که چه روشهایی انتخاب میکنید بلکه بودجه خود را محاسبه و موفقیت کمپین خود را اندازهگیری کنید.
هیچ کمپین بازاریابی نمی تواند یک اپلیکیشن بد را نجات دهد و بنابراین، در مرحله اول برای ایجاد یک محصول خوب تمرکز کنید.
صرافی ارز دیجتال شامل انواع مختلفی میباشد که یکی از پر طرفدارترین روش ها، طراحی…
در این مطلب قصد معرفی و بررسی روش های مختلف کار صرافی فقط در حوزه…
شرکت ما در طراحی اپلیکیشن سفارش آنلاین و اینترنتی نان از سال 1396 تجربه های…
بازار جهانی فناوری اطلاعات خیلی بزرگ است و همچنان به رشد خود ادامه میدهد و…
در ایران ارزهای دیجتال و رمزارزها از محبوبیت بالایی برخوردار است که همچنین صرافی ارزهای…
همیشه تکنولوژی های توسعه نرم افزار در حال تغییر میباشد و انتخاب ابزار مناسب و…
View Comments
ممنون مطلب خیلی بدرد بخور و مفیدی بود
مطلب مفید و مختصر بود.
ممنون از توجه شما