Loading...
سورگ » طراحی صرافی یا بازار خرید و فروش ارز دیجیتال p2p

طراحی صرافی یا بازار خرید و فروش ارز دیجیتال p2p

می توانی بیشتر انتظار داشته باشی اما کمتر پرداخت کنی

طراحی صرافی یا بازار خرید و فروش ارز دیجیتال p2p

طراحی صرافی یا بازار خرید و فروش ارز دیجیتال p2p شبیه نوبیتکس

صرافی ارز دیجتال شامل انواع مختلفی میباشد که یکی از پر طرفدارترین روش ها، طراحی صرافی با بازار معاملاتی بصورت همتا به همتا(P2P) میباشد که اغلب مشتریان با عنوان طراحی اسکریپت صرافی ارز دیجیتال شبیه نوبیتکس یا والکس این مدل صرافی ها را می شناسند.
راه اندازی صرافی با بازار خرید و فروش بین کاربران به دو روش امکان پذیر است که هر روشی مزایا و معایب خود را دارند که البته روش دومی که معرفی میشود توسط شرکت سورگ برای اولین بار بصورت ایده، معرفی شد و تا لحظه ای که این مطلب منتشر شده است هیچ نسخه یا صرافی ای در ایران سراغ نداریم که از روش دوم استفاده کرده باشد و اولین نمونه کار از نسخه صرافی p2p به روش دوم از شرکت سورگ برای یکی از مشتریان قدیمی ارائه میشود.

دو روش طراحی صرافی ارز دیجیتال بصورت بازار معاملاتی:
۱- روش پیاده سازی بازار یا مارکت اختصاصی و ایجاد کیف پول، مدیریت موجودی ها و انتقال رمز موجودی در شبکه بلاچین
۲ – استفاده از بازار معاملاتی بایننس (جدید و اختصاصی از شرکت سورگ)

در ادامه این مطلب به بررسی مفید و مختصر هر روش و شرح مزایا و معایب هر کدام این این روش ها میپردازیم و حتما این مطلب را با دقت تا انتها مطالعه کنید:

۱) روش مارکت اختصاصی

مارکت اخصاصی به زبان ساده یعنی شما صف خرید و فروش برای ارز های مختلف ایجاد میکنید. در روش بایننس شما از مارکت بایننس و صف های خرید و فروش آنها استفاده میکنید و کاربران شما سفارش خود را توسط شما در مارکت بایننس میگذارد(توضیح کامل تر در ادامه…).
در این روش یعنی استفاده از مارکت اختصاصی سایت های زیادی در ایران فعالیت میکنند و نمونه های برتر مانند نوبیتکس یا والکس میباشد که این دو نمونه مشت از خروار است که بسیار محدود و بعبارتی افتضاح نسبت به صرافی های خارجی هستند.
پیاده سازی این روش از نظر فنی و برنامه نویسی به مراتب سخت تر و پیچیده تر است و برای پیاده سازی حتما باید تیم قوی فنی در اختیار داشته باشید و دائما به شما خدمات پشتیبانی ارائه کنند.
در این روش برای هر ارز و برای هر کاربر باید کیف پول اختصاصی ایجاد نمایید و این کیف پول ها را مدیریت کنید و به همین دلیل ریسک های امنیتی بیشتری نسبت به روش دوم برای شما در بَر خواهد داشت.

ساختن کیف پول یا ولت برای کاربران کار ساده ای است اما مدیریت موجودی ولت ها کار ساده ای نیست! فرض کنید ۱۰۰۰ تتر موجودی کل ۱۰۰ کاربر میباشد و در یک ولت ۱ تتر و یک ولت ۳۰ و به همین شکل بین کاربران تقسیم شده است که بعضی از تتر ها شبکه TRC20 و بعضی ERC20 و برخی BEP2 میباشد. سر جمع کردن این موجودی ها و انتقال به یک ولت اصلی صرافی شامل هزینه انتقال میباشد و اغلب صرافی ها تعداد های کوچک را به ولت اصلی منتقل نمکینند(بحث مدیریت موجودی ولت ها خودش میتواند یک مطلب جدا باشد و در همین حد بسنده میکنیم).

در این روش اضافه کردن هر ارز نیاز به برنامه نویسی در شبکه بلاکچین میباشد و همچنین پیاده سازی شبکه های همه ارز ها برای شروع کار صرافی تقریبا غیر ممکن است(بر خلاف روش دوم که براحتی امکان پذیر است).

مهمترین بخش، هسته معاملاتی است و این نقطعه عطف ماجرا میباشد! تقریبا همه صرافی های ایرانی دارای بازار معاملاتی، در این بخش ضعف بسیار شدیدی دارند و در پامپ و دامپ ها با مشکل مواجه میشوند و بعنوان مثال خود بنده در نوبیتکس در دامپ ریپل هر سفارشی که ثبت میکردم خطا میداد و بعد از چند ساعت که تب داغ دامپ ریخت دیدم سفارش های بنده را با وجود پیغام خطا ثبت کرده و با قیمت کف کف فروخته است. رسیدن به یک هسته معاملاتی قوی نیازمند تیم فنی قوی و تجربه میباشد که البته تا آن موقع کاربران از دست نروند!

یکی از بزرگترین چالش ها جذب کاربرهای زیاد است زیرا باید برای هر بازار مثلا تومان به بیتکوین باید درخواست های خرید و فروش زیادی در صف های خرید و فروش ثبت شده باشند. پیش بینی ما این است که حداقل باید ده هزار کاربر فعال در صرافی وجود داشته باشد و تا قبل از این تعداد عملا صرافی خلوت و در مارکت قیمت های غیر واقعی سفارش گذاشته شده است و عملا معامله ای صورت نمیگیرد. حتی صرافی های ایرانی با وجود ثبت معاملات فیک از طریق ربات باز هم بازارهای ضعیفی دارند و بطور مثال در نوبیتکس یک عدد بیت کوین تا ۱۵۰۰ دلار اختلاف قیمت نسبت به قیمت جهانی داشته است یا در برخی بازارها آخرین معامله برای ۱۵ دقیقه قبل است و یعنی بازار بسیار کم تقاظا و ضعیف است.

در این روش حتما و حتما و حتما نیازمند تیم فنی درون سازمانی و نه برون سپاری هستید و دغدغه های پشتیبانی بسیار زیادی دارید و از نظر امنیتی با ریسک های زیادی مواجه خواهید بود. زیرا وقتی برای هر کاربر کیف پول اختصاصی میسازید و مدیریت این کیف پول ها بر عهده شما میباشد باید بسیار مراقب دارایی کاربران و کلیدهای خصوصی کیف پول ها باشید و اگر به هر دلیل این کلید های خصوصی دست دیگران باشد یعنی سرمایه شما از بین رفته است!

هزینه راه اندازی این روش نسبت به روش دوم که در ادامه توضیح میدهیم بسیار زیاد است و برای شروع با ده ارز نیز باز هم هزینه های زیادی برای شما خواهد داست و این هزینه بابت تیم فنی، تیم پشتیبانی، منابع سخت افزاری و تبلیغات زیاد میباشد.

تا این لحظه از معایب این روش گفتیم اما اکنون برخی از مزایا نسبت به روش دوم را شرح میدهیم. در این روش شما نیازمند به سایت دیگیر مانند بایننس نیستید و درگیر تحریم و محدودیت های آن ها هم نیستید.
این روش همه چیز اختصاصی است و در صورت داشتن امکانات زیاد از نظر منابع مالی و فنی ممکن است گزینه مناسب تری باشد.

مزایا:
۱- عدم وابستگی به سایت های دیگر
۲- ارائه کیف پول اختصاصی به کاربران

معایب:
۱- افزودن رمز ارز یا شبکه های آن سخت و هزینه بَر(زمانی و مالی) است.
۲- مدیریت موجودی کاربران دردسرساز است.
۳- ریسک های امنینی بیشتری دارد.
۴- رقابت بین رقبا سخت تر است و جذب کاربر زیادی نیازدارد.
۵- نیاز به تیم بزرگ درون سازمانی برای بخش فنی و پشتیبانی.
۶- بازار ضعیف و اختلاف قیمت زیاد نسبت به بازارهای خارجی.

۲) روش مارکت بایننس

روش بایننس که روش مورد علاقه بنده میباشد که دلایل آن را شرح میدهم.
افزودن ارز در این روش براحتی پر کردن چند فیلد و گذاشتن لوگو و نماد ارز میباشد و بدون نیاز به کد نویسی اگر در باینس وجود داشته باشد به پلتفرم شما هم اضافه میشود. برای پیاده سازی ارز تتر Tether در این روش براحتی میتوان شبکه های این ارز مانند TRC20,ERC20,BEP2 را داشت و این خود مزیت رقابتی بزرگی میباشد زیرا دیگر از شبکه هایی که نرخ کارمزد انتقال در آنها زیاد است استفاده نمیشود. فرض کنید یک شبکه دیگر در آینده به یک ارزی اضافه میشود و شما براحتی در لحظه میتوانید این شبکه را به ارز خود اضافه نمایید.

یکی از معایب این روش عدم ساختن کیف پول اختصاصی برای کاربران است اما کاربران کیف پول همه ارز ها را در پلتفرم شما دارند. البته این از نظر اکثریت عیب محسوب میشود اما بنظر من میتواند مزیت این روش باشد. زیرا موجودی ارز ها همه در بایننس است و مدیریت آن بسیار ساده میباشد و همچنین ریسک های امنیتی کمتری دارد و حتی کاربر برای شما تتر شبکه اتریوم میزند و شما میتوانید شبکه ترون برداشت کنید.

اسم دیگر این روش برای ما “روش یک کاربری” است یعنی حتی با داشتن یک کاربر میتوان این روش را پیاده سازی کرد زیرا بر خلاف روش قبل نیاز به مارکت اختصاصی و جذب هزاران کاربر نیست چون کاربران شما با کاربران binance ادغام میشوند.
بخش جذاب این روش استفاده از مارکت بایننس است و دقیقا مانند نوبیتکس دارای چارت تریدنیگ ویو(TradingView) و دارای لیست سفارشات(Order Book) در بایننس و فرم خرید و فروش میباشد. هسته معاملاتی از بایننس است و همیشه مثل ساعت کار میکند و بر خلاف روش قبل هیچ تفاوت قیمتی در مارکت شما با قیمت جهانی وجود ندارد.

یکی دیگر از معابت این روش نداشتن مارکت های تومانی است و شما هر مارکتی را دارید که بایننس Binance دارد. کاربر باید تومان خود را تبدیل به یک ارز مانند تتر کند و این ارز را از شما بخرد و سپس اقدام به معامله یا نگه داری(Hold) ارز کند. البته در این روش امکان ارائه خدمات دیگر مثل خرید و فروش پرفکت مانی و ووچر پرفکت مانی و حتی وب مانی وجود دارد. زیرا خدمات اصلی خیلی از صرافی ها همین ارز ها میباشد که تراکنش های زیادی دارد. پس کسانی که خدمات ارزهای غیر رمزارز ارائه میکنند این نسخه بسیار مناسب آنها میباشد.

هزینه های پشتیبانی و راه اندازی این روش با تمامی ارز های بایننس حدود یک سوم هزینه راه اندازی با ده ارز نسبت به روش قبل است و همچنین این روش را با تیم فنی کمتری میتوان پیاده سازی کرد.

یکی از سوالات متداول در صرافی هایی که از بایننس استفاده میکنند مشکلات تحریم است که آیا با وجود تحریم میشود کار کرد یا نه؟
در پاسخ بله. تحریم و محدودیت چندین ساله که اعمال شده است و فقط شرکت ما ۴۰ صرافی با بایننس راه اندازی کرده است که هیچ کدام درگیر تحریم نشده اند. زیرا سرور های صرافی در خارج از ایران است و همچنین ادمین ها باید با VPN به پنل بایننس خود لاگین کنند و از ip ایران نباشد و همچنین در صورت نیاز میتوانید با یک اکانت خارجی احراز هویت کنید.

مزایا:
۱- هزینه راه اندازی نسبت به روش قبل بسیار به صرفه است
۲- امکان ارائه خدمات همه ارز های بایننس با همه شبکه های آنها و داشتن کیف پول داخلی (مزیت رقابتی بزرگ)
۳- امکان ارائه همه بازار های بایننس(مزیت رقابتی بزرگ)
۴- خرید و فروش رمز ارز ها و ارز های دیجیتال مانند پرفکت مانی و ووچر پرفکت مانی
۵- امکان راه اندازی با کابران محدود و تعداد کم
۶- ریسک های امنیتی کمتر
۷- مدیریت موجودی ها بسیار ساده
۸- سرعت معاملات بالا و عدم اختلاف قیمت با قیمت جهانی
و …

معایب:
۱- نداشتن مارکت های تومان و باید تومان را با خرید ارز از خود صرافی به رمز ارز تبدیل کند
۲- وابسته به بایننس و مراقبت بابت تحریم ها

شرکت سورگ بیشترین صرافی را در ایران کار کرده است و همیشه سعی کرده ایم با راه حل های جدید، مشکلات قدیم را حل کنیم. این دو روش برای اولین بار به این شکل معرفی شد و روش دوم کاملا ایده و طرح اختصاصی ما میباشد که راه اندازی هم شده است و برای کسب اطلاعات بیشتر با ما در ارتباط باشید.


admin
Share on Telegram Share on Facebook Share on Twitter
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

بدون دیدگاه